Sök:

Elevtänkande i fysik

gymnasieelevers uppfattning om
begreppet gravitation


Syftet med denna undersökning är att undersöka elevers förståelse av begreppet gravitation. Undersökningen är gjord på elever som läser kursen fysik B på gymnasiet. Många studier har undersökt elevers begreppsförståelse kring rörelse och kraftbegreppet. Min undersökning grundar sig i denna forskning och i empiriska studier. Begreppen och kunskaperna som behövs för att lösa enkätfrågorna är inget nytt för eleverna. De har i kurserna fysik A och fysik B läst och studerat krafter och rörelse. Resultatet av undersökningen visar att trots att eleverna läst mycket fysik och naturvetenskap så sitter deras vardagskunskaper djupt rotade. Många elever har svårt att ta till sig Newtons sätt att tänka kring rörelse och krafter. Elevernas vardagstänkande har mer likheter med vetenskapsmän som Aristoteles och andra som verkade före Newton. Några konkreta resultat från undersökningen är att två föremål påverkar varandra med olika stora men motriktade dragningskrafter, tyngdkraften verkar bara då det finns ett medium för den att verka i, vid vakuum så finns det ingen tyngdkraft. Framtidens naturkunskapsundervisning har en stor uppgift i att försöka komplettera elevernas vardagsföreställning med den vetenskapliga begreppsförståelsen.

Författare

Fredrik Rantapää

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..