Sök:

Elevers vokabulär i årskurs 3

Ämnesneutrala och ämnesspecifika ord i nationella prov


Hösten 2006 bestämde sig regeringen för att utforska möjligheterna att införa ämnesmål iskolan ibland annat ämnet svenska för elever i årskurs 3. Ungefär två och ett halvt år senare ärdet första nationella provet i svenska för elever i årskurs 3 konstruerat. Ett år senare har ettnytt nationellt prov konstruerats och det är delar av detta prov denna studie bygger sin analyspå. De texter vilka kommer att analyseras i denna studie är faktatexter skrivna av elever iårskurs 3 vårterminen 2010.Elevernas vokabulär kommer att vara centralt i denna studie då det är elevernas ordförråd somdet visar sig i deras faktatexter som analyseras i studien. I studien framgår det att eleverna iårskurs 3 använder sig ett vardagligt språkbruk när de skriver sina faktatexter. De användersåledes mer ämnesneutrala ord i jämförelse med ämnesspecifika ord. Ämnesneutrala ochämnesspecifika ord är två termer Inger Lindberg använder sig av när hon kategoriserar ord.Ordförrådet ur elevtexterna kommer att kategoriseras in i dessa två huvudgrupper samtundergrupper. Det är analysen av dessa ord som är den centrala delen av denna studie.

Författare

Markus Norrström

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..