Sök:

Elevers upplevelse av Dans i skolan

En kvalitativ studie om Dans i skolan ur ett elevperspektiv


Syftet har varit att beskriva och erhålla fördjupad förståelse av elevers upplevelser av Dans i skolan-undervisning. Genom etnografisk metod med deltagande observationer och videoinspelning, bildanalys och gruppintervjuer har jag samlat data. Undersökningen har skett vid ett projekt med daglig Dans i skolan - undervisning under en period på fem veckor. Urvalsgruppen hade tidigare inga erfarenheter av Dans i skolan. Resultatet har visat att eleverna upplever många fördelar med Dans i skolan. Eleverna upplever bland annat att Dans i skolan främjar deras samarbetsförmåga, koncentrationsförmåga, motivation och självkänsla. Det enda eleverna framhåller av negativ art är konkreta saker såsom på organisatorisk nivå med lokaler och schemaplanering.

Författare

Johanna Dovner

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..