Sök:

Elevers tankar om samverkan mellan hem och skola


Mitt syfte med arbetet var att beskriva, analysera och förstå elevers tankar om samverkan mellan hem och skola. För att ta reda på detta har jag utfört kvalitativa intervjuer, där jag har tillämpat en hermeneutisk ansats. För att fånga informationen vid intervjuerna valde jag att spela in dem med diktafon, dessa intervjuer skrev jag sedan ner för att kunna arbeta med dem. Arbetet har fokuserat på eleverna och deras tankar om samverkan. De medverkande eleverna i undersökningen var mellan sju och nio år. Platsen för intervjuerna var elevernas egen skola, en medelstor skola i norra Sverige. Jag fann att eleverna värdesätter att föräldrarna besöker klassen, fungerar som ett stöd vid läxläsningen och att föräldrarna hjälper eleverna att komma i tid till skolan med rätt material. Eleverna värdesätter föräldrarnas besök i skolan, ett flertal av eleverna ansåg dock att besöken var för få och önskade att föräldrarna kunde besöka dem oftare i skolan. Jag fann också att eleverna anser att föräldrarnas närvaro och omtanke är det som främst stärker deras insatser i skolan.

Författare

Linda Dynesius

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..