Sök:

Elevers rekonstruktioner av en särskild skolform

Vad blev vem under denna period i deras liv

Syftet med föreliggande studievar att ta del av elevers upplevelser från sin tid på en resursskola samt hur de unga vuxna upplever sin livssituation idag relaterat till sin tid på resursskolan.Som metod har vi valt triangulering, vilket innebär att vi har haft flera olika strategier vid insamling av empiri. De tillvägagångssätt vi har valt att kombinera är av både kvantitativ och kvalitativ karaktär. Den kvantitativa delen bestod av enenkätliknande intervjuguide som dessutom innehöll två frågor av kvalitativ natur. Dessutom har vi kompletterat vår kvalitativa studie med tre djupintervjuer där vi använde oss av en intervjuguide med öppna frågor.Resultatet av föreliggande studie visar att tiden på resursskolan var personligt lönsam för de allra flesta av de medverkande ungdomarna. Många säger att de aldrig hade klarat skolan om de inte hade kommit till resursskolan, men att själva lärandet inte var den viktigaste aspekten då de blickar tillbaka på resursskoletiden. Det är istället den relationella dimensionen som visar sig betydelsefull. De upplever att de fick ökat självförtroende, att de blev sedda, att de möttes med respekt, att de fick förtroende för vuxna och att de trivdes i skolmiljön. Vad blev vem under denna period i deras liv. De negativa aspekterna som framkommer i gruppen är känslanav utanförskap, att inte klara av den ordinarie undervisningen på hemskolan och att ofrivilligt förpassas till en resursskola.

Författare

Thomas Emilson Susanna Quiros-Haag

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..