Sök:

Elevers motivation i grundskolan och gymnasiet

ur ett
storylineinspirerat perspektiv


Syftet med denna studie är att undersöka om elever i grundskolan och gymnasieskolan blir motiverade genom att arbeta på ett storylineinspirerat sätt. Med motivation menar vi i denna studie lusten att lära. I storyline utgår man från elevernas förförståelse, vilket stämmer väl överens med läroplanernas (lpo 94, lpf 94) tanke om att elevens lärande och utveckling skall ha sin utgångspunkt i dennes bakgrund och tidigare erfarenheter. Enligt läroplanerna skall skolan också verka för att främja elevernas motivation. Vi har genomfört vår undersökning under vår sista praktik i två olika skolor: dels på högstadiet i ämnet engelska i Överkalix kommun och dels på gymnasiet i ämnet svenska i Luleå kommun. I undersökningen deltog 16 elever i grundskoleklassen och 14 elever i gymnasieklassen. Vi arbetade storylineinspirerat med eleverna under fyra veckor. Eleverna fick under denna tid svara på enkla enkäter efter varje lektion. Innan och efter själva storylinearbetet svarade fyra elever i respektive klass på intervjufrågor och under lektionerna använde vi oss av ostrukturerade observationer. Vår undersökning visar att ett storylineinspirerat arbetssätt påverkar de flesta elevernas motivation positivt, samt att de olika elevgruppernas motivation under storylinearbetet inte skiljer sig åt nämnvärt.

Författare

Ann-Sofie Bergbäck Azin Forozin

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..