Sök:

Elevers möjlighet att utveckla matematiska förmågor utifrån läromedlet Pixel

Syftet med arbetet är att ta reda på i vilken utsträckning elever ges förutsättningar att utveckla de olika förmågor som beskrivs i kursplanen för ämnet matematik, LGR11, när undervisningen bygger på ett vanligt förekommande läromedel, Pixel. Metoden är kvalitativ och det har skett en textanalys på geometriavsnitten i läromedlet. De förmågor som eleverna når upp till är att använda sig av olika matematiska begrepp, samt att formulera och lösa problem. Eleverna har goda möjligheter att själva kunna välja olika sätt att lösa uppgifter. De får även kunskap att förstå och använda olika uttrycksformer. Eleverna uppmuntras inte med hjälp av detta läromedel, att föra egna matematiska diskussioner. 

Författare

Sandra Ahlberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..