Sök:

Elevers medvetenhet om lärande via kamrater


Vi ville undersöka om ett aktivt arbete med samtal och gemensamma reflektioner kan leda till ett hos eleven ökat medvetande om att kunskap utvecklas i interaktion med andra. Undersökningen genomfördes i fyra klasser på en högstadieskola i Norrlands inland. Elevernas ålder vid undersökningstillfället var 14-15 år. Arbetet integrerades i den ordinarie undervisningen inom temat etik och ämnet litteratur. Undersökningen ägde rum under en period på åtta veckor, varav arbetet pågick under två veckor i varje klass. Eleverna fick individuellt reflektera i loggböcker före och efter gruppdiskussioner där det aktuella ämnet behandlades. Resultatet från undersökningen visade att en stor del av eleverna påvisade ökad kunskap. Detta till trots, var det få elever som dokumenterade en medvetenhet om gruppens betydelse för den ökade kunskapen.

Författare

Lena Jonsson Eva-Britt Lundqvist Anneli Wengelin

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..