Sök:

Elevers åtgärder i text. En diskursanalys av åtgärdsprogram


Syfte: Syftet med studien är att lyfta fram de åtgärder som skrivs fram i grundskolans åtgärdsprogram samt att identifiera vilka diskurser som råder i texterna. Syftet är också att studera detta utifrån ett genusperspektiv samt att belysa vilka konsekvenser diskurserna kan få för elevers lärande och möjligheter till att konstruera identitet.Teori och metod:I studien används diskursanalys som kunskapsansats. Diskursanalys är en ansats som ger möjlighet att göra en omfattande textanalys. Språket i texterna som analyseras står i fokus. Språket är inte bara ett redskap för att återge verkligheten utan språkhandlingen bidrar även till att forma verkligheten. De texter som granskats är framskrivna åtgärder från åtgärdsprogram i grundskolan. I analysen av texterna användes tolkningsrepertoarer som sorterar under diskurspsykologin för att finna de diskurser som råder. Med hjälp av tolkningsrepertoarerna kategoriserades texterna i underliggande tema. De teman som framträder ligger till grund för att studera hur texten används i olika kontexter och hur den kan påverka elevens lärandesituation.Resultat: I studien framträder ett flertal tolkningsrepertoarer med flera underliggande teman i varje. Ur tolkningsrepertoarerna har tre övergripande diskurser trätt fram. I ?Diskurser om särskiljning? ska eleven placeras rumsligt på en annan plats än i sin ordinarie undervisningsgrupp. I ?Diskurser om inkludering? framträder åtgärder som bidrar till att eleven ska ingå i sin ordinarie undervisningsgrupp. I ?Diskurser om anpassning? finns anpassningar som antingen är riktade mot den enskilde eleven eller mot undervisningsmiljön. Det övervägande specialpedagogiska perspektivet har varit det kompensatoriska, men det har även funnits inslag av det kritiska perspektivet. Pojkar är överrepresenterade till antal när det gäller åtgärdsprogram och skrivna åtgärder. Båda könen får liknade åtgärder i vår studie. Skillnaden mellan pojkars och flickors åtgärder handlar om vilken typ av svårighet åtgärden är riktad mot.

Författare

Annica Jonsson Yvonne Larsson

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..