Elevernas lust att lära matematik
Syftet med min undersökning var att kartlägga hur lärare tänker kring val av
undervisningsform och elevers delaktighet när det gäller elevers lust att lära sig matematik.
Med undersökningen hade jag för avsikt att besvara hur intervjuade lärare anser att
undervisningen ska utformas för att eleverna ska utveckla lust att lära och hur dessa lärare ser
på att eleverna blir delaktiga i valet av undervisningsform och vilka följder detta skulle få. För
att få svar på mina frågeställningar, valde jag att genomföra en kvalitativ studie och intervjua
lärare i grundskolans tidigare år.
Svaren från intervjuer analyserades med tillgänglig forskning i ämnet. Resultatet av min
undersökning pekar mot att matematikundervisningen bör bestå av varierande
undervisningsformer för att på bästa sätt väcka lust att lära hos eleverna. Lärarna anser att
variationen i undervisningen gör lektionerna mer intressanta och roliga för eleverna och att
eleverna får kunskap om att det finns olika sätt att lära på. Undersökningen visar också på att
varierande undervisningsformer bör innehålla kreativa moment för elever, för att eleven ska
utveckla ökad lust att lära.
Resultatet visar även att eleverna inte är delaktiga i planeringen av undervisningen, något
som av lärarna förklaras med att eleverna är för unga för ansvaret det följer och att eleverna
ännu inte har kännedom om olika sätt att lära ut. Alla lärare anser dock att eleverna skulle
kunna göras mer delaktiga på olika sätt. Fördelarna som de flesta lärare ser med att eleverna
görs delaktiga är att eleverna skulle kunna finna lektionerna mer roliga och intressanta.
Vikten av undervisningens utformning och elevdelaktighet men framförallt lusten att lära är
något som jag hoppas kunna ta med mig till mitt framtida yrke som lärare.