Elevernas känsla kring inkludering i deras skolas verksamhet
Vad händer när inkludering inte fungerar?
Inkludering är en politisk ide och tolkningen av vad inkludering innebär är komplex och
varierar från skola till skola. Syftet med vår studie är, ur ett elevperspektiv, att undersöka hur
eleverna eventuellt kan påverkas av det politiska beslutet inkludering.
För att kunna uppfylla detta syfte utförde vi observationer och kvalitativa intervjuer på en
grundskola i södra Sverige. Detta empiriska material analyserade vi sedan ur ett
sociokulturellt perspektiv med utgångspunkt i relevant litteratur och forskning där vi utgick
ifrån specifika tolkningar av begreppen inkludering och delaktighet.
Vi tolkade att alla elever inte var inkluderade i undervisningen och att de inte heller var
delaktiga. Vi menar att eleverna utvecklade en stigmatiserad självbild och de kände inte att de utvecklades inom matematiken. Från elevernas intervjuer kunde vi finna faktorer som gynnar deras delaktighet. Konkret och verklighetsförankrat undervisningsmaterial samt ökade tillgångar till resurser var de faktorer som framkom.
I uppbyggnadsarbetet för en inkluderande skola är det viktigt att skolan definierar de begrepp som ska implementeras i skolan samt att dessa präglar hela verksamheten. Viktigt är också att detta sker som en kontinuerlig process där skolan utvärderar resultatet och i detta arbete inte glömma att inkludera elevernas erfarenheter och upplevelser.