Sök:

Ekonomiska krisers påverkan på kommunikationen via årsredovisningar

En longitudinell studie om SEB


Idag är företags årsredovisningar ett viktigt instrument för att minska den osäkerhet och informationsasymmetri som existerar mellan företag och investerare. I denna studie ses därmed agent- och principalteorin som den överordnade teorin då studien utgår ifrån att företagsledningen i det valda tjänsteföretaget innehar mer information än investerarna. Till skillnad från tidigare, då innehållet i årsredovisningar till stor del endast innehöll finansiella redogörelser, så fungerar årsredovisningar idag som en viktig marknadsföringskanal för företag. Årsredovisningar ska informera investerare om företagets verksamhet samt därmed legitimera företaget. Denna kommunikation till investerarna via årsredovisningar är en svår och komplex uppgift, speciellt i tider som karakteriseras av ekonomisk kris. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för kommunicering, genom externredovisning om bolagsstyrning, vid ekonomiska kriser avsedd att minska informationsasymmetri och öka legitimitet. Detta har skett genom en longitudinell studie där en svensk banks årsredovisningar kring fyra utvalda ekonomiska kriser har analyserats. Kodningen har utförts genom att identifiera bolagsstyrningssignaler inom två utvalda kategorier, risk och kapital. Dessa signaler har sedan fördelats till antingen framtidsorienterade signaler eller historiskt orienterade signaler utifrån hur signalerna har formulerats i årsredovisningarna. Vi har, efter genomförd studie, kunna identifiera skillnader i kommunikationen under ekonomiska kriser, både vad gäller risk och kapital. En slutsats i denna studie är att tjänsteföretags kommunikation av narrativa signaler om bolagsstyrning förefaller påverkas av ekonomiska kriser på så sätt att antalet kommunicerade signaler förefaller öka under krisperioder. Vi har också kunnat konstatera att antalet signaler har ökat med tiden och att företag har lagt betydligt större vikt på kommunikationen under till exempel Eurokrisen jämfört med Fastighetskrisen. Baserat på detta är en slutsats att tjänsteföretag tenderar till att öka sin signalering via årsredovisningar i takt med att företags investerare ställer högre krav på kommunikationen för att på så sätt skapa eller bibehålla legitimitet.

Författare

Sara Grundström Ludvig Löfving

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..