Egen takt + Matteboken = Individualisering i matematik?
individualisering i år 4-6 ur ett lärarperspektiv
Syftet med vår studie var att beskriva synen på individualisering i matematik och hur lärarna tillämpar detta i praktiken. Vi har studerat läroplanerna från 1962 och framåt, IMU?projektet (Individualiserad matematikundervisning), olika former av individualisering och hur individualiseringen ser ut idag. Resultatet av vår studie baserades på kvalitativa intervjuer. Intervjuerna genomfördes med tre verksamma lärare som undervisar i matematik i år 4?6. Utifrån vårt resultat av intervjuerna i förhållande till litteratur vi studerat har vi kommit fram till följande: den individualisering som är mest förekommande i dagens matematikundervisning är hastighetsindividualisering och att begreppet individualisering som honnörsord är en bidragande orsak till elevernas kunskapsförsämring i matematik. Lärarnas fokusering på arbetssätt och metod angående individualisering har gjort att innehållet blivit sekundärt, detta på grund av lärarnas frihet att tolka Läroplanen för grundskolan 94 (Lpo 94) och kursplanen. Denna kunskapsförsämring är oroväckande och som blivande matematiklärare känner vi ett stort ansvar.