Sök:

Efterarbetad dialogtydlighet i olika akustiska lokaler


Avsikten med denna studie är att undersöka hur långt det går att justera ner ett reverbs efterklangstid på en efterinspelad dialog som är synkroniserad till en förinspelad scen i fyra olika lokaler med olika storlekar och akustiska egenskaper. Målet är att korta ner reverbets efterklangstid så mycket det går för att få maximal taltydlighet i scenen men ändå behålla rumskänslan. Studien visar att det gick att sänka efterklangstiden på reverbet i jämförelse med den riktiga uppmätta efterklangen drastiskt utan att förlora rumskänslan, i vissa fall upp mot 100 ms till 500 ms beroende på lokalens storlek. I studien undersöks även var gränsen ligger för, för lång efterklangstid för reverbet på dialogerna i de olika lokalerna respektive för kort efterklangstid. Resultatet visar även här att större lokaler är mindre känsliga för att justera klangtiden längre resp. kortare jämfört med den uppmätta efterklangstiden i lokalen, än små lokaler där det är mer känsligt att öka klangtiden. Arbetet visar även att i vissa fall är gränsen för, för lång efterklang satt lägre än den riktiga uppmätta efterklangstiden i lokalen.

Författare

Marcus Enered

Lärosäte och institution

Luleå/Arena media, musik och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..