Sök:

Effektivisering av fastighets- och serviceföretag med modern mobil teknik


IsMobile har utvecklat ett Internetbaserat verksamhetsstöd för företag med mobil personal inom fältservice (produktlinje Blå CoordinatorTM). Blå CoordinatorTM kombinerar, stöd för uppdragshantering, avancerad optimeringsteknik och den senaste mobila teknologin. Syftet har varit att studera hur mobil teknologi och mobilt verksamhetsstöd som Blå CoordinatorTM kan effektivisera uppdragshanteringen i drifts och serviceorganisationer/företag. Totalt har fem företag/organisationer granskats: ? Piteå Kommun ? Hellmans Rör/NVS AB ? Rikspolisstyrelsen ? Riksbyggen ? Skellefteå Kraft Slutsatser angående hur ett sådant system skulle kunna förbättra verksamheten är baserat på litteraturstudier, kvalitativa bedömningar, intervjuer och analys av verksamheten. I Piteå kommun har vi studerat hur Blå CoordinatorTM har underlättat verksamheten för arbetsfördelare och mobil personal vid Strömbacka. Redovisningen av fastighets- och verksamhetsuppdragen för realtidsplaneringen vid Strömbacka, har resulterat i att körtiden har minskat, bättre kundnytta och att ledtiderna har förkortats då uppdragen utförs snabbare. De i rapporten granskade företag/organisationer som inte har ett Internetbaserat mobilt verksamhetsstöd för uppdragshantering använder idag traditionell pappershantering eller radio kommunikation för att tilldela arbetsorder till sin mobila personal. Samtliga intervjuade företag/organisationer uppvisar ett stort intresse och anger flera olika skäl för att införa den nya teknologin. Hellmans Rör anger kortare ledtider, säkrare hantering av arbetsorder samt förenklad kundkontakt som skäl. Riksbyggen anser att ett tidigt införande av ett mobilt verksamhetsstöd ger konkurrensfördelar. Rikspolisstyrelsen anser att den tysta kommunikationen som inte är avlyssningsbar är den största fördelen för deras verksamhet. För Skellefteå Kraft med ett relativt stort geografisk elnätsområde anges att den geografiska positioneringen, karthantering och lokalisering av kunder samt transformatorstationer som den största fördelen med systemet. Väldig få nackdelar/farhågor har framkommit. Relativt stora investeringar för små företag/organisationer, minskad personlig kundkontakt mellan fältpersonal och kunder samt låg teknikmognad i organisationen är de huvudsakliga motargumenten.

Författare

Rolf Blomberg Kai Hämäläinen

Lärosäte och institution

Luleå/Väg- och vattenbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..