Sök:

Effektiv materialtransport vid vägbyggande


Detta arbete har utförts för att visa på att även till synes små hinder och problem inom materialtransporter för vägprojekt kostar stora pengar. Alla data är hämtade från Projekt Rv90 Etapp 3 som Skanska Sverige utförde sommaren 2005 utanför Sollefteå. Arbetet försöker visa på hur det bör fungera inom byggbranschen gällande kalkylering, täkt, transport och mottagning jämfört med hur verkligheten ser ut idag. Eftersom detta arbete kan göras hur stort som helst med noggrannare mätningar och utförligare intervjuer, har undertecknad varit tvungen att begränsa det till den externa materialförsörjning och fördjupning inom de områden som kan kostar mera pengar. Tio personer som dagligen jobbar med detta har intervjuats, för att få deras synpunkter och tankegångar kring detta. Intervjuerna utfördes som diskussioner för att intervjupersonerna skulle känna sig så trygga och vara så öppna som möjligt. Många fler problem än de som författaren hade i åtanke under startskedet av arbetet har framkommit. Nedan listas några av de större problemen inom materialtransporter. · Brister i kalkylering vad gällande materialtransporter. · Varierande kapacitet i täkt vilket medför överflödiga enheter. · Transporthinder som skulle kunna ha reducerats. · Chaufförer som är omotiverade eller oerfarna. · Civila trafiken som passerar genom ett vägprojekt. Med detta arbete belyses problemen och visar vilken omfattning det kan ha inom ett projekt.

Författare

Stefan Ivarsson

Lärosäte och institution

Luleå/Samhällsbyggnad

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..