Sök:

Effekter då en karaktär modellerad med fyrhörningar konverterats till trianglar i Maya

Datormodellerade karaktärer är vanliga inom spel- och filmbranschen. Vissa karaktärers topologier är modellerade med tris, andra med quads. En karaktärs topologi kan vara avgörande för hur slutresultatet blir. I det här arbetet har en visuell jämförelse gjorts mellan en karaktär med två olika topologier, en modellerad med quads, den andra konverterad till tris. Båda karaktärerna har renderats ur samma scen med identiska förutsättningar. Jämförelsen har gjorts för att hitta visuella likheter och/eller skillnader i utseendet och deformationen på modellen. Testbilderna visar att skillnader uppstod men att det är tycke och smak som avgör ifall en tris- respektive quads-topologi är att föredra.

Författare

Sara Gill

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..