Sök:

Effekter av lean?

En studie om hur företag arbetar med lean samt vilkaeffekter de anser att det lett till


Företag är idag under stor press och de måste ständigt öka effektivitetenför att kunna konkurrera. Lean är en filosofi som påstås öka kundvärdet och minskakostnaderna. Både akademiker och företag skapar ofta egna definitioner av lean vilkethar lett till många studier inom ämnet. Studier av vinsterna från lean är också ganskavanligt men det är inte många som har studerat delarna av lean och hur de påverkarresultatet.Syfte: Syftet med studien är att undersöka vad tillverkande företag uppfattar attarbetet med lean har gett för effekter. Vidare vill vi kartlägga om det går att dela inlean i olika delar samt om det är helheten som ger de eventuella effekterna eller omdet räcker att införa enskilda delar.Metod: Utgångspunkten i denna studie är i teorin. Empirin har samlats genomsemistrukturerade intervjuer som genomförts på sex olika företag. Vi har alltsågenomfört en multipel fallstudie.Resultat: Ökad produktivitet, högre kundvärde och ökat engagemang är de vanligasteeffekterna vi sett. Lean består av olika delar men delarna verkar i stor utsträckningvara beroende och förstärka varandra.Sökord: lean, effekter, delar, produktion, företag

Författare

Johanna Lundström Victoria Westling

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/FöretagsekonomiFilosofiska fakulteten

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..