Sök:

Effekt och konsekvenser av en gemensam produktionslina inom slutmonteringen på Atlas Copco Kalmar

 

Atlas Copco Construction Tools AB i Kalmar tillverkar demolerande spett som drivs pneumatiskt, hydrauliskt och med förbränningsmotorer. De tre grupperna slutmonteras i enskilda avdelningar med olika förfaranden men i samma lokal, V2. I dagsläget läggs mycket tid och energi på förflyttning av produkter och operatörer då verkstadens layout inte är optimalt planerad. Dessutom tillverkas produkterna i batcher vilket försvårar möjlighet att följa varianter i orderingång och skapar mycket slöserier i form av väntan. Det finns även stora problem med saknade komponenter på grund av förseningar från underleverantörer.Uppdraget var att undersöka vilka konsekvenser ett enstycksflöde med beräknad produktmix skulle få för monteringen och vilka balanseringsförluster som skulle uppkomma av en sådan layoutförändring. Utifrån tillgängliga operationslistor har en processmatris upprättats och produkterna har därefter kunnat delas upp i elva monteringsgrupper. En tidsstudie har genomförts på dessa produktgrupper för att kunna balansera flödet i stationer utefter en önskad takttid. Även spagettikartor har upprättats för att visa på slöserier och möjliga förbättringar i produktflödet.En slutsats som kunde dras av resultaten från tidsstudien och beräknade balanseringsförluster var att ett enstycksflöde med en produktmix av alla produkter inte är att föredra. Inte heller skulle tre separata linor vara fördelaktiga på grund av att arbetsinnehållet inom de olika grupperna är för olika. Förvånande nog visade tidsstudien att det inte var de motordrivna spetten som hade längst genomloppstid vilket var den allmänna uppfattningen, utan en grupp av hydrauliskt drivna spett. En jämförelse mellan total genomloppstid och procentuell försäljning visade dessutom på att för en av de tre produktgrupperna var det den monteringsgrupp som hade längst genomloppstid som även hade högst procentuell försäljningsandel. En tydlig indikation på vart fokus för processförbättringar borde ligga.Under arbetets gång har beslut tagits inom företaget att flytta monteringen av de pneumatiskt drivna spetten till Indien, varför balanseringsförluster och en möjlig layoutförändring har studerats även för kombinationen förbränningsmotordrivna och hydrauliska spett. Inte heller detta alternativ visade sig gynnsamt varför en slutsats kunde dras om att produkternas genomloppstider måste åtgärdas, till exempel med metoden ständiga förbättringar.

Författare

Anna-Karin Norin Lindgren

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..