Sök:

E-handelns pa?verkan pa? mindre fo?retags internationalisering

- Fo?rdelar och nackdelar


Syftet med fo?revarande studie a?r att underso?ka vilka fo?r- och nackdelar e-handeln erbjudit ett mindre svenskt fo?retag i retailbranschen under dess internationalisering och hur dessa pa?verkat internationaliseringen. Fo?r att besvara syftet har vi genom en kvalitativ studie och sex intervjuer och underso?kt ett mindre svenskt fo?retag som sa?jer stilma?ssigt utpra?glade kla?der. Underso?kningen utga?r ifra?n tidigare e-handelslitteratur utifra?n vilken tidigare fo?reslagna fo?r- och nackdelar som e-handel inneburit fo?r internationaliseringen identifieras. Dessa la?ggs senare till grund fo?r underso?kningen.Resultatet av va?r studie visar att e-handeln inneburit fo?ljande fo?r- och nackdelar fo?r fallfo?retaget; (1) Minskad distans och uto?kad ra?ckvidd till kunder och marknader i utland. (2) Minskad risk och mindre behov av resurser vid fo?rsa?ljning till kunder i utlandet. (3) En positiv inverkan pa? mo?jligheten att na? ut med ett enhetligt budskap pa? den internationella marknaden och da?rmed sta?rka varuma?rket. (4) En uto?kad och effektiviserad kunskapsinha?mtning. (5) En minskad psykisk distans till flera utla?ndska marknader. (6) En bristfa?llig strategi fo?r hur e-handeln skulle uppna? sina syften har inte visat sig utgo?ra en nackdel fo?r fallfo?retaget. (7) E-handel har visat sig leda till konflikter med flera av dess agenter och a?terfo?rsa?ljare. Identifierade fo?r- och nackdelar har pa?verkat internationaliseringen genom att fallfo?retaget blivit mindre bena?get att vilja anva?nda sig av agenter i sin fortsatta etablering. Fo?retaget fo?rso?ker nu ista?llet i ho?gre grad etablera egna butiker pa? utla?ndska marknader. 

Författare

Jessica Larsson Enwall Cecilia

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..