Sök:

E-fakturor

implementeringsprocessen i offentliga verksamheter


Vårt samhälle präglas av ständig förändring vilket medför att organisationer måste förändras i takt med det för att klara av en alltmer internationaliserad och hårdnad konkurrens. På senare tid har organisationer förändrat sina arbetsprocesser med hjälp av ny teknik. En större andel av alla kommuner har idag infört någon form av e-handel i sin verksamhet och övergången till elektroniska fakturor kan ses som ett första steg med tanke på de effektiviseringar som uppstår. Denna studie syftar till att undersöka utifrån ett organisatorisk perspektiv några utav de förutsättningar som behövs för att organisationer på ett effektivt sätt ska kunna implementera elektroniska fakturor i sin verksamhet. Dessutom syftar uppsatsen till att jämföra om skillnader finns mellan en större och en mindre organisation vid införandet. Undersökningen har karaktären av en fallstudie och genomfördes på två kommuner. Den empiriska undersökningen visar att kommunerna i relativt stor utsträckning fokuserade på kostnadsinbesparningar och effektivitetsförbättringar som motiv vid införandet av e-fakturor. Utbildning av personal sågs som en betydelsefull förutsättning vid införandet men däremot tyder resultatet på att vissa av de teorier som förespråkas inom effektivt förändringsarbete samt implementering av e-handel inte har efterlevts i någon större omfattning. Dock visar analysen att införandet har fungerat väl trots detta och studiens resultat tyder på att personalens inställning och delaktighet vid införandet har haft stort avgörande för hur väl implementeringsprocessen av e-fakturor har fungerat.

Författare

Linda Berg Jennie Nyman

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..