Sök:

E-Learning - Riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterial


E-learning är idag ett område på framfart. Fler och fler organisationer väljer att utbildasina anställda med hjälp av elektronisk media. Genom E-learning sparar organisationerpengar och tid i utbildandet av sin personal. En vanlig missuppfattning är att man genomatt överföra ett utbildningsmaterial till elektronisk media har skapat ett användbart Elearningsverktygmen i verkligheten är det betydligt mer invecklat än så. Den härkvalitativa studien syftar till att ta fram riktlinjer för anpassning av utbildningsmaterialtill E-learning. För att ta fram sådana riktlinjer undersöks forskningsfrågan vilka är decentrala faktorerna vid anpassning av utbildningsmaterial till E-learning? För att hittacentrala faktorer utvecklades en prototyp baserad på relevanta pedagogiska- ochdesignaspekter. Prototypen utvecklades som en del av en fallstudie i SjöfartensArbetsmiljömanual vilket är det utbildningsmaterial som ligger till grund för studien.Prototypen innehöll fyra olika designkoncept som genom observationer och intervjuermed fem användare utvärderades i sina delar samt som helhet. Resultatet visade på attvissa pedagogiska angreppssätt kan förstärkas med hjälp av vad som benämns som Elearningensfyra kraftigaste verktyg; Spel och simulationer, social mjukvara ochsamarbete, skräddarsydda instruktioner och direkt feedback. Bland annat visade det sigatt spel och simulationer kan användas för att förstärka ett kognitivistiskt angreppssätt.Studien visade även på att en av de största fördelarna med att anpassa utbildningsmaterialtill E-learning är möjligheten för den lärande att själv få välja hur dennas studier skabedrivas. De faktorer som visade sig vara centrala vid anpassningen av ettutbildningsmaterial till E-learning var val av pedagogiskt angreppssätt i förhållande tilltypen av information i utbildningsmaterialet och användandet av E-learningensmöjligheter till simulation och spel, social mjukvara och samarbete samt direkt feedback.Utifrån dessa faktorer presenteras ett antal riktlinjer för att guida anpassning av ettutbildningsmaterial till E-learning. Dessa riktlinjer förespråkar bl.a. ett innehålls- ochpedagogikfokuserat angreppssätt.

Författare

Danesh Etemadi Zanganeh John Wising

Lärosäte och institution

IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..