Sök:

Dyslexi och hjälpmedel

kan datoriserade hjälpmedel underlätta elevers arbete i ämnet engelska?


Syftet med undersökningen var att se om datoriserade hjälpmedel kunde öka intresset för elever med läs- och skrivproblem samt dyslektiker. Skulle de få en ökad kunskap i det engelska ämnet? Undersökningen genomfördes på en gymnasieskola i norrlands kommun i en grupp på åtta elever. Jag ville få en större kunskap när det gäller utnyttjandet av hjälpmedel på datorn för engelskkursen. Därför gjordes en generell undersökning på hela skolan genom en enkät i början av praktiken. Ett observationsschema användes vid 5 lektionstimmar. Dessutom gjordes en löpande observation av eleverna under praktikperioden. Arbetet har gått ut på att försöka få eleverna att använda hjälpmedlen som fanns tillgängliga.

Författare

Anders Norberg

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen i Skellefteå

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..