Dynamisk tolkning och konvertering av data till ett superformat
Spårledning används inom järnvägen för att lokalisera var tåg befinner sig. Detta examensarbete behandlar en modell av tonfrekvensspårledningar från Alstom. Teoridelen behandlar de båda modellerna DTC ? 921 och DTC- 24 medan uträkningarna enbart behandlar den tidigare. Tonfrekvensspårledningar separeras med elektroniska skarvar genom förbindningar i spåret. Den förbindning som examensarbetet undersökt är av typ S-förbindning som idag består av en kopparkabel. Arbetet gick ut på att undersöka hur funktionen är uppbyggd och hur den skulle påverkas vid ett byte av material då koppar är stöldbegärligt. Undersökningar har gjorts på tre olika alternativ: aluminium, järn och safecable från safetrack. Genom att studera S-förbindningens funktion och hur den agerar med tillhörande tuningbox har materialets eventuella påverkan utvärderats. Med teoretiska uträkningar har parametrarna räknats ut för de olika materialen. För att bekräfta funktionen har simuleringar i Pspice utförts.