Sök:

Dynamik och karaktär i en researrangörs affärsrelation.


Vårt syfte är att med fokus på en affärsrelation mellan en researrangör och dess hotelleverantörer undersöka dynamiken och karaktären i denna vid en kvalitetsförbättringsprocess. För att få ett djup i vår undersökning har vi gjort en kvalitativ ansats vilken är baserad på nio intervjuer. Scandorama utgör fallstudieobjekt och den empiriska ansatsen består av intervjuade representanter därifrån samt med hotelleverantörer till Scandorama. Vi har till detta applicerat teori som belyser konstellationer i relationer, drivkrafter, relationsmarknadsföring, kvalitet och processförändring. Våra främsta upptäckter är att makt och förtroende är dynamiska krafter som karaktäriserar en triadisk affärsrelation och makt kan ses som en resurs för samtliga aktörer i triaden. Researrangören kan, genom redan existerande processer, verka för kvalitetsförbättring hos sina hotelleverantörer. Guidens roll, som brobyggare och medlare, kommer att få större betydelse i kvalitetsförbättringsprocessen.

Författare

Hanna Thulin Caroline Berntsson

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..