Sök:

Duktig student - Se och välj oss!

En uppsats med avsikt att beskriva tre stora företags arbete med externt employer branding


Uppsatsens syfte är att beskriva tre stora företags arbete med externt employer branding utifrån företagens perspektiv. Uppsatsen inleder med att förklara innebörden av uttrycket, som syftar på att potentiella arbetstagare i dagens samhälle ser efter företags varumärke som arbetsgivare och vad det förmedlar. Vidare påvisas faktorer som bidragit till att employer branding blivit så viktigt. I nästa avsnitt behandlas tidigare forskning kring strategiskt varumärksuppbyggnad samt kring emplyer branding. Utifrån behandlad forskning och uppsatsens syfte konstrueras en analysmodell som påvisar de faser och processer som företag går igenom i sitt arbete med det externa employer brandet. Genom intervjuer med tre företag inhämtas empirisk data som jämförs mot behandlad teori samt mot analysverktyget. I analysavsnittet bekräftas att de empiriska data som inhämtats är teoretiskt grundat och att modellen är applicerbar. Resultatet blir att employer branding är mer dynamiskt och mer beroende av dialog mellan företaget och potentiella arbetstagare.

Författare

Jahangir Ekhlasi Sandra Nikkilä

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..