Sök:

Du är vad du konsumerar

En kvalitativ innehållsanalys om hur modebloggar kan förstås som en produkt av konsumtionssamhället


Modebloggar ses oftast som en positiv källa till information och inspiration. Unga tjejer är de mest frekventa bloggläsarna och enligt tidigare forskning har bloggläsande en central betydelse för uppbyggnaden av unga kvinnors identitet. Syftet med studien är att undersöka vilka riktlinjer för identitetsskapande som modebloggarna ger samt på vilket sätt modebloggarna vägleder individen till konsumtionssamhället. Metoden utgörs av den kvalitativa innehållsanalysen, vilket syftar på att blottlägga hur medietexter omedvetetreproducerar särskilda dominerande normer och föreställningar. Resultatet visar i stora drag att olika konsumtionsbaserade teman som individualitet, karriär, lycka och effektivitet genomsyrar modebloggarna. Modebloggarna framställer en norm som ständigt går ut på att konsumera där det är individens soloprestationer som värderas högst. Vidare visar studien att modebloggarna ger individen riktlinjer som att ständigt vara i rörelse, vara socialt aktiv, mångsysslande, äventyrlig, möjlighet till att självförbättra sig samt att motgångar inte existerar.

Författare

Jenny Ström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..