Sök:

Drömmen om den röda stugan

Huruvida varumärket Falu Rödfärg kan utvidgas till en ny produktkategori

?Drömmen om den röda stugan? är ett examensarbete som fullföljts av Anna Karlsson och Sebastian Karlsson under vårterminen 2011. Examensarbetet innefattar 22,5 hp och är det avslutande momentet för Innovations- och designingenjörsutbildningen vid Karlstads universitet. Uppdragsgivare för projektet har varit Johan Molin på Falu Rödfärg. Lennarth Wihk, industridesigner och universitetsadjunkt, har varit handledare på Karlstads universitet och Fredrik Thuvander, universitetslektor och professor, har varit examinator. Falu Rödfärg är en slamfärg som används utomhus för att måla ohyvlade träfasader. Sedan 1764 har tillverkning av Falu Rödfärg skett på området kring Falu koppargruva, där färgen då som nu kokas med bland annat vatten och rågmjöl. Pigmentet till färgen kommer från kopparfattig malm, vilken med tidens tand har vittrat i så kallade varphögar. Sedan 1992 har gruvan varit stängd, efter mer än tusen års brytning, men tack vare dessa varphögar kan Falu Rödfärg fortfarande tillverka pigment som kan kokas till färdig slamfärg. Varumärket Falu Rödfärg är lagligt skyddat sedan 1972, och garanterar att färgen innehåller pigment från Falu gruva. Fram till 2006 fanns det ett antal licenstillverkare av Falu Rödfärg, som tillverkade och sålde färgen i eget namn. Det enda kravet var att varumärket Falu Rödfärg skulle finnas på burken. Som första steg i att skydda och förstärka varumärket bestämdes 2006 att färgen bara får säljas i en burkdesign och antalet licenstillverkare minskades. Reaktionen på detta var att en rad slamfärgskopior dök upp på marknaden och Falu Rödfärg tappade mark. 2008 tog Falu Rödfärg över tillverkningen och försäljningsansvaret. Syftet med detta projekt är att lägga en grund för och ge förslag på produkter i en ny kategori vilken Falu Rödfärg kan utvidga sitt varumärke till. Målet är att identifiera ett förslag på lämplig produktkategori, dit varumärket kan utvidgas, samt ta fram förslag på produkter, vilka hör till den nya kategorin. Den produktkategori projektgruppen sedermera föreslår omfattar kategorin ?Utemiljö/Trädgård? och de prototyper som utvecklats under projektets gång bygger på en omfattande marknadsundersökning gällande denna kategori. Såväl behov och önskemål hos användarna, som vilka produkter som finns på dagens marknad för trädgård och uterum har kartlagts, för att prototyperna skall bli konkurrenskraftiga. Via konceptgenerering, konceptutvärdering och bearbetning kom projektgruppen således fram till tre produkter vilka ingår i den produktkategori som kan ligga till grund för Falu Rödfärgs varumärkesutveckling. De slutliga produkterna medger odling och plantering, så väl som på landet som i staden med anpassad dimensionering för olika typer av uterum. Produkter anpassade för och utvecklade mot trädgårdsmarknaden kan vara en lämplig produktkategori för Falu Rödfärg att utvidga sitt varumärke till. En kompletterande konsumentundersökning behövs för att lokalisera vilka inneboende associationer varumärket har, samt en utvärdering av produktkategorins lämplighet ur konsumentsynpunkt för företagets fortsatta varumärkesutvecklingsarbete.

Författare

Anna Karlsson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Avdelningen för maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..