Sök:

Drivkrafter bakom diversifiering i lantbruksföretag


Ett av målen inom Landsbygdsprogrammet är att främja en levande landsbygd (www, jsv, 2012). En av åtgärderna är att arbeta för en ökad tillväxt av företagandet på landsbygden. Landsbygdsprogrammet ger stöd till diversifiering av lantbruksföretag i syfte att utveckla nya verksamhetsgrenar och öka lönsamheten. Diversifiering syftar till att skapa och utveckla marknaden och företagets produkter och tjänster. Att bedriva gårdsbutik är ett sätt att skapa ett ökat värde för sina egenproducerade produkter. Ett exempel på nyskapande verksamheter för lantbruksföretag är inriktningen mot turism (Hansson et al, 2009; McNally,2011). Studien syftar till att undersöka och analysera drivkrafterna bakom beslutet att diversifiera ett lantbruksföretag genom en kvalitativ ansats. Studien baseras på personliga intervjuer med sju lantbruksföretagare för att utreda och skapa en djupare förståelse för bakomliggande drivkrafter för att diversifiera ett lantbruksföretag. Studien visar att det kan finnas andra betydande drivkrafter kring beslutet att diversifiera sin verksamhet än vad tidigare forskning har pekat på. Det går inte enligt den här studien att hitta en specifik drivkraft kring varför lantbruksföretagare väljer att diversifiera sitt företag. Varje lantbruksföretagare har flera olika drivkrafter, det var möjligt att urskilja faktorer som har påverkat mer än andra. Dessa är; lönsamhet, ideologi, utbildning, mervärde på produkter, kvalitet, maximera utnyttjande av befintliga resurser samt riskspridning.

Författare

Elettra Larm Caroline Ohlsson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Economics

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..