Sök:

Drivgodsinventering, riskanalys och åtgärdsförslag för Granfors och Krångfors vattenkraftverk i Skellefteälven


Under extrema flödessituationer ökar erosionen längs stränderna, vilket genom ras och skred leder till att drivgods hamnar i älven. Det finns en mängd förebyggande åtgärder för att minska risken med drivgods. Det kan vara allt från att ta bort träd i känsliga områden, till att sätta upp länsar som styr undan drivgodset.För att ta reda på hur mycket tänkbart drivgods som finns har därför en inventering gjorts för Granfors och Krångfors magasinen. Eftersom det tidigare inte genomförts något liknande arbete så har först metoder för arbetets olika delar tagits fram.- Metod för Inventering- Metod för Beräkning av mängden drivgods- Metod för RiskanalysFör att bättre förstå hur man ska sätta in lämpliga åtgärdsförslag har även en kortare studie av hur drivgods beter sig vid höga flöden genomförts, samt hur olika typer av länsar och skyddsvisir fungerar.Resultatet från inventeringen och riskanalysen visade att det kommer en relativt stor mängd drivgods till båda anläggningarna. Detta leder till att dammarna förmodligen inte kommer att klara av den mängden drivgods utan att särskilda åtgärder vidtas.Det som rekommenderas för de båda magasinen är att rensa upp magasinen på både löst drivgods och träd närmast strandkanten. En annan åtgärd som föreslås är att sätta ut länsar för att styra drivgodset antingen till en uppsamlingsplats uppströms dammarna, eller styra drivgodset med hjälp av länsar genom sektorluckan i Granfors. Detta för att tas omhand nedströms, antigen i Krångfors, alternativt flotta även genom sektorluckan i Krångfors för att då tas omhand med länsar i Selsforsen.

Författare

Johan Marklund

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..