Drama i marginalen
Denna uppsats är en del i en masterexamen i pedagogik och behandlar diskursanalys av fyra
uppsatser, skrivna av studenter som läst kurserna Pedagogiskt drama 90 hp på Malmö
högskola. Syftet med undersökningen har varit att beskriva och analysera hur studenterna
formulerar sig kring dramapedagogik och vilka eventuella mönster som uppstår i deras
texter och vilka diskurser som därför kan identifieras. Jag har också använt mig av
Lindströms teori (2008) om läroformer inom Estetiska lärprocesser och Marners idéer om
argument för estetiska ämnen i skolan (2004), för att analysera studenternas uppsatser.
I diskursanalysen har jag kommit fram till att fyra diskurser kan identifieras i studenternas
texter. Dessa diskurser har jag benämnt: kunskaps-diskurs, ämnes-diskurs, metod-diskurs
och social diskurs. Det finns spår av alla diskurser i alla fyra uppsatser men mest uttalad är
metod-diskursen och den sociala diskursen.
Lindströms (2008) teori bygger på idéer om att man kan beskriva fyra lärandeformer inom
estetiska lärprocesser och dessa kallar han I, OM, MED och GENOM. Men hjälp av denna
teori har jag gett förslag på hur man skulle kunna applicera detta på dramapedagogik. Jag
har i samband med detta kopplat ihop de diskurser som framträder i studenternas uppsatser
med Lindströms läroformer: OM drama relateras till metod-diskursen, I drama till ämnesdiskursen,
MED drama kopplas till kunskaps-diskursen och GENOM drama till den sociala
diskursen. Syftet med detta har varit att fortsätta utveckla teoretiska verktyg för att beskriva,
problematisera och analysera dramapedagogik och sätta in den i ett större sammanhang.