Sök:

Drama i marginalen


Denna uppsats är en del i en masterexamen i pedagogik och behandlar diskursanalys av fyra uppsatser, skrivna av studenter som läst kurserna Pedagogiskt drama 90 hp på Malmö högskola. Syftet med undersökningen har varit att beskriva och analysera hur studenterna formulerar sig kring dramapedagogik och vilka eventuella mönster som uppstår i deras texter och vilka diskurser som därför kan identifieras. Jag har också använt mig av Lindströms teori (2008) om läroformer inom Estetiska lärprocesser och Marners idéer om argument för estetiska ämnen i skolan (2004), för att analysera studenternas uppsatser. I diskursanalysen har jag kommit fram till att fyra diskurser kan identifieras i studenternas texter. Dessa diskurser har jag benämnt: kunskaps-diskurs, ämnes-diskurs, metod-diskurs och social diskurs. Det finns spår av alla diskurser i alla fyra uppsatser men mest uttalad är metod-diskursen och den sociala diskursen. Lindströms (2008) teori bygger på idéer om att man kan beskriva fyra lärandeformer inom estetiska lärprocesser och dessa kallar han I, OM, MED och GENOM. Men hjälp av denna teori har jag gett förslag på hur man skulle kunna applicera detta på dramapedagogik. Jag har i samband med detta kopplat ihop de diskurser som framträder i studenternas uppsatser med Lindströms läroformer: OM drama relateras till metod-diskursen, I drama till ämnesdiskursen, MED drama kopplas till kunskaps-diskursen och GENOM drama till den sociala diskursen. Syftet med detta har varit att fortsätta utveckla teoretiska verktyg för att beskriva, problematisera och analysera dramapedagogik och sätta in den i ett större sammanhang.

Författare

Anneli Einarsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..