Sök:

Drama för att stärka mentalt och socialt välbefinnande

En studie av hur dramapedagogik kan användas inom vården


Uppsatsen handlar om dramapedagogik i sjukva?rden. Syftet a?r att underso?ka och resonera kring vad dramapedagoger i verksamma inom olika grenar av sjukva?rden menar att dramapedagogik a?r och kan vara. Fra?gorna vi sta?llt oss a?r: Vad kan dramapedagogik tillfo?ra i ha?lso och sjukva?rden enligt tre dramapedagoger som jobbar inom va?rden? Samt finns det na?gon gemensam ka?rna oavsett vilken sorts va?rd drama inga?r i enligt tre dramapedagoger som arbetar i va?rden? Uppsatsen utga?r fra?n en fenomenologisk ansats och fokussamtal anva?ndes som underso?kningsmetod. Dessa dramapedagoger med erfarenhet fra?n olika omra?den inom va?rden: stamningsterapi, arbete pa? en a?tsto?rningsenhet samt arbete med barn som anho?riga till fo?ra?ldrar med cancer ingick i fokusgruppen. De tra?ffades vid ett tillfa?lle och samtalade om sina erfarenheter av hur drama anva?nds i dessa sammanhang. Fenomenologisk analysmetod anva?ndes fo?r att beskriva vad som framkommit i samtalet och det som drama kan tillfo?ra inom va?rden a?r: Drama fo?r att sta?rka sina resurser och Drama som fristad. Det som a?r gemensamt fo?r drama i va?rden a?r Drama i samarbete med andra professioner och Gemensamma fo?rha?llningssa?tt till drama i va?rden. Utifra?n dessa kategorier kopplades teorier om ha?lsa, dramapedagogik och sociokulturellt perspektiv fo?r att ge ytterligare fo?rsta?else fo?r vad drama a?r och kan bidra med inom va?rden.Nyckelord: Dramapedagogik, va?rd, ha?lsa, fenomenologi, fokusgrupp, sociolkulturell teori. 

Författare

Michaela Neumann Signe Rodhe

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..