Döden i gymnasieskolans läromedel i historia
Föreliggande studie är en komparativ mikrostudie av läromedel i historia i gymnasieskolan.Undersökningen fokuserar på dödens representationer i ett läromedel från sekelskiftet 1900och ett från sekelskiftet 2000. Dödens representationer undersöks i ett historiskt perspektivoch läroböckernajämförs med det samtida samhälleliga förhållandet till döden. Studienförsöker klarlägga om det finns en samstämmighet mellan dödens representationer iläroböckerna och det samtida samhällets förhållande till döden. Den didaktiska aspekten avstudien utgörs av sambandet mellan historiemedvetande och identitetsskapande. Enligt dettaperspektiv är det viktigt för den identitetssökande tonåringen att det finns enöverensstämmelse mellan den personliga historien och den historia som presenteras iläromedlen. Resultatet av undersökningen visar att läromedlens representationer av döden tillövervägande del överensstämmer med det samtida samhälleliga förhållandet till döden ävenom det finns vissa eftersläpande representationer och att dödens framställningar ibland liggerpå en djupare nivå som kan vara svårtillgänglig.