Sök:

Djuretik ur barn och ungdomars perspektiv


Frågeställningen behandlar hur barn och ungdomar resonerar kring djurförsök. När eleverna resonerar kring djuretik, vad anser de då vara relevant? Vi analyserar elever från första- och niondeklass diskussioner kring djuretik. I vår undersökning ställs eleverna inför ett fiktivt dilemma och får svara på hur de skulle ha agerat i olika situationer. Deras svar avspeglar olika nivåer av moralutveckling och vilken förmåga de har till etiskt tänkande. Barnen känner oftast stor medkänsla får djuren medan majoriteten av ungdomarna finner djurförsök försvarbart, även om de vet ytterst lite om ämnet. Djurens storlek blir ofta den viktigaste faktorn för elevernas ställningstagande och vilket värde de tilldelas. De olika årskurserna har ibland liknande svar, som ofta bygger på olika grunder, vi utreder vad som kan tänkas ligga bakom deras resonemang. Vi analyserar elevernas resonemang utifrån Lawrence Kohlbergs teori om moralutveckling.

Författare

Robin Gynnstam Kersti Åström

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..