Distribution av managementkonceptet Corporate Social Responsibility
En studie av CSR-konceptets framställning i svensk populärmanagementpress
Corporate Social ResponsibilityCSRManagementkonceptFramställningDistributionDesignegenskaperDesignRetoriska elementRetorik
Corporate social responsibility, CSR, är ett aktuellt koncept och dess efterfrågan ligger till grund för studien. Konceptet präglas av begreppsförvirring som bidrar till att framställningen av konceptet är intressant att studera. Studien syftar till att beskriva hur managementkonceptet CSR framställs i svensk populärmanagementpress utifrån ett utbudsperspektiv, där förespråkare för managementkoncept är identifierade som drivkraft för adoption. I studien utvecklas en modell för hur CSR-konceptet framställs i populärmanagementpress. Genom modellen kan detta beskrivas och analyseras. Retoriken och designegenskaperna i artiklar som behandlar CSR-konceptet i svensk populärmanagementpress beskrivs och analyseras utifrån modellen. Studien baseras på innehållsanalys av 349 artiklar publicerade i svensk populärmanagementpress under perioden 2005-2012. Resultatet visar att konceptets förespråkare framställer CSR- konceptet som efterfrågat av företagens intressenter, samtidigt som konceptet förespråkas som en lösning för företagens finansiella syften. I och med detta framkommer det att CSR-konceptet förespråkas som ett strategiskt verktyg för ekonomisk vinning i syfte att attrahera chefer och ledare.