Sök:

Diskurser och förhållningssätt bland skolkuratorer


Syftet med denna uppsats var att undersöka hur kuratorerna på gymnasieskolan upplever bemötandet med elever som provat eller använder narkotika. Fokus i undersökningen låg på vilka kunskaper kuratorerna ansåg sig behöva för att kunna bemöta eleverna på bästa sätt, hur detta bemötande går till samt om de ansåg att något behövde förbättras eller förändras för att bemötandet skulle kunna fungera bättre. Jag valde att utföra semistrukturerade intervjuer med gymnasieskolans kuratorer i två kommuner i Norrbotten. De utförda intervjuerna har analyserats med hjälp av diskursanalys för att lyfta fram de diskurser som framkommit vid intervjuerna. Med hjälp av professionsteorin har jag, som bakgrund, beskrivit kuratorns framväxt. Professionsteorin har även använts i analysen för att beskriva kuratorns yrkesroll. Resultatet i undersökningen visar på att kuratorerna värdesätter empati och omtanke som viktiga egenskaper i sitt arbete. De kunskaper kuratorerna ansåg som viktigast var förmågan att kunna upptäcka och lägga märke till elever med narkotikarelaterade problem. Kuratorerna var överlag nöjda med det arbete som utförs kring dessa elever men ansåg att vissa förbättringar skulle behövas, framförallt i form av mer kunskap till övrig personal.

Författare

Linnéa Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institution ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..