Sök:

Disciplinering av ungdomar på institution och i hemmet

En kvalitativ studie om ungdomars upplevelser av att vistas i en viss institutionell sfär


Studien behandlar ungdomar som av olika anledningar är eller känner sig övervakade och kontrollerade. På grund av särskilda regler och normer begränsas ungdomarnas handlingsutrymme. Vilka är då dessa ungdomar som berörs i studien? Den ena ungdomsgruppen är ungdomar som är placerade på institution och den andra gruppen rör invandrarflickor i särskilt drabbade familjer. Att vistas i en viss instängd institutionell sfär påverkar dessa ungdomar och deras liv på olika sätt. Syftet med studien är att undersöka hur olika tekniker, normer och strukturer inom en viss institutionell sfär påverkar ungdomarnas livsstil och att få insyn över de sociala utgångarna.Den primära frågeställningen lyder: Hur påverkar övervakningen inom en viss institutionell sfär på ungdomars socialisering eller resocialisering? Studien har genomförts utifrån ett hermeneutiskt angreppssätt, vilket betyder att studien baseras på intervjuer med invandrarflickor och institutionsplacerade ungdomar. Med hjälp av sociologiska teorier kring disciplinering och socialisering analyserades det empiriska materialet.Slutsatserna av resultatet är att en lång tids vistelse på institution snarare hämmar än gynnar de ungas utveckling. En säker, disciplinerad och stabil miljö är viktig för de unga, men det som är minst lika viktigt är kontakten med och närheten till de personer som de unga älskar och/eller som är viktiga för dem.

Författare

Midia Hassan

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..