Digitala kränkningar -det preventiva arbetet
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceDigitala kränkningarMobbningSkolaPolicyCyberbullyingSchoolPrevention
Att använda sig utav internet har i dag blivit en självklarhet, dagens
information och kommunikationsteknologi har öppnat världar som tidigare var
helt okända. I denna utveckling har nya former utav mobbing och kränkningar
vuxit fram. Teknologin, sociala medier och den ökade tillgängligheten har
bidragit till en större öppenhet, gränsöverskridande arbete och lärande samt
ökat tillgängligheten för sociala relationer, men här identifieras även en
baksida. Studien bygger på en kvalitativ undersökning som har utförts i form av
en litteraturstudie. En systematisk litteratursökning har genomförts i två steg
vart efter ett manuellt artikelurval har gjorts. En tematisk innehållsanalys
har därefter använts för att identifiera återkommande teman i form av
förebyggande insatser för att förhindra digitala kränkningar i skolans miljö.
Digitala kränkningar är ett relativt nytt fenomen och grunden i denna studie
har varit att kartlägga det preventiva arbetet i skolan. Genom att kartlägga
tidigare forskning i ämnet identifieras skolans preventiva insatser för att
motverka digitala kränkningar. Resultatet visar att utbildning om digitala
kränkningar behövs i större utsträckning i skolan. Ökad samverkan mellan
samhälle och skola samt att eleverna görs delaktiga i det förebyggande arbetet.
Studien pekar även på att tydligare övergripande planer i skolan behövs som
innefattar alla former utav kränkande behandlingar i kombination med ökad
medvetenhet och delaktighet hos föräldrar.