Sök:

Digitala bildskärmar i butik

Hur interagerar konsumenten med bildskärmar i butik i köpprocessens informationssökande skede?

I takt med den digitala utvecklingen och dess framfart är det relevant att som butik förstå konsumenters interaktion med digitala bildskärmar och hur dessa bildskärmar kan förmedla information, som i slutändan kan locka till sig konsumenter. Det är i och med detta också väsentligt för butikerna och dess medarbetare att få en förståelse kring köpprocessen då vi anser att denna går hand i hand med konsumenters interaktion av skyltning genom digitala bildskärmar. I denna uppsats presenteras det hur konsumenters interaktion med digitala bildskärmar sker och hur konsumenten tar till sig den information som flödar via detta medium. Vidare presenteras köpprocessens alla steg och där en fördjupning i steget informationssökning kopplas till konsumenters interaktion med digitala bildskärmar. Med hjälp av kvalitativa studier där intervjuer varit en central del besvaras den forskningsfråga som presenteras och som i samband med uppsatsens syfte ska ge svar på det centrala i uppsatsen såsom köpprocessen, informationssökning och digitala bildskärmar i butik.Hur går konsumenters köpprocess till och hur påverkas konsumenten i ett informationssökande skede vid interaktion med bildskärmar i butik?Uppsatsen fann en tydlig koppling till en konsuments interaktion till digitala bildskärmar i butik och där en konsuments köpprocess hade stor betydelse för interaktionen. Uppsatsen fann även att vid ett informationssökande skede användes den digitala bildskärmen men först i sista hand och där istället personliga kontakter var något som värderades högt hos respondenterna. Det har i denna uppsats tagits hänsyn till köpprocessen och kritik mot modellen då den är föränderlig beroende på en konsuments köpsituation. De största faktorerna till varför köpprocessens alla steg inte skulle gås igenom var då impulsköp eller vaneköp skedde.

Författare

Ida Davidsson Nikolas Nilsson Gårdemark

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..