Sök:

Detektering av in- och utandning vid bilkörning med hjälp av Matlab


Volvo Human Monitoring (VHM) är ett pågående projekt på Volvo Personvagnar där dem bland annat mäter in- och utandning genom en mätutrustning, kallad respiratorisk induktans pletysmograf (RIP), som mäter förändringar av tvärsnittsarean av bröstkorg och buk. När föraren är i rörelse till exempel när hon svänger ändras tvärsnittsarean och en ?störning? i RIP-signalen kan uppkomma.Dessa störningar medför att vid analys av RIP-signalen måste stora manuella justeringar utföras, vilket är mycket tidskrävande, och utrustningens validitet för mätning av in- och utandning ifrågasätts.Syftet med denna studie var att effektivisera analysen av en RIP-signal som registrerats vid bilkörning. Målsättningen var att skapa ett nytt databearbetningsverktyg i Matlab som på ett automatiskt sätt kan detektera in- och utandning från en RIP-signal med högre validitet än det existerande databearbetningsverktyget.I studien utfördes tester på nio förare under bilkörning på landsväg, grusväg, motorväg och i stadstrafik. In- och utandning mättes med en RIP, en pneumotakograf med en tätt sluten ansiktsmask och ett termoelement som var placerad mellan näsa och mun som referensutrustning.Resultatet blev ett databearbetningsverktyg som automatiskt detekterar in- och utandning med högre validitet än det tidigare internutvecklade databearbetningsverktyg. Verktyget markerar sekvenser där risken är stor att RIP mäter in- och utandning på ett felaktigt sätt eller tar bort in- och utandningar under dessa sekvenser beroende på användarens inställningar.Studien har även bidragit till ny kunskap om en alternativ mätutrustning, termoelementet, för att detektera in- och utandning med högre validitet än med RIP under bilkörning.

Författare

Hilda Lindstrand

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Biomekanik och biomedicin

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..