Sök:

Detaljhandelns förutsättningar för att skapa äkta kundlojalitet - i vilken utsträckning finns de?


Dagens konkurrenskraftiga samhälle medför större rivalitet om kunderna vilket omöjliggör för företag att endast vara passiva och vänta på kundernas infinnande. Istället krävs differentiering för att utmärka sig bland ett stort antal existerande företag. Ett sätt är att forma speciella band till kunderna som gör dessa lojala till det egna företaget. Men frågan är om det verkligen finns förutsättningar för att detta ska kunna ske inom dagens detaljhandel? Vad är det som behöver förbättras för att större kundlojalitet ska kunna uppnås?Syftet med vår uppsats är att studera hur företag inom retailbranschen arbetar med att skapa långsiktiga kundrelationer. Därigenom får vi en uppfattning om vilka förutsättningar det finns för företagen att skapa äkta lojalitet. Detta leder till vår frågeställning som lyder:Finns det förutsättningar för att äkta lojalitet ska kunna skapas i detaljhandeln?Vi har använt oss av en kvalitativ metod i form av intervjuer med tre fallföretag. Denna metod lämpar sig för vårt syfte då fokus ligger på att studera fallföretagens arbetssätt beträffande kundlojalitet och lojalitetsprogram.Kundlojalitet anses betydande och är ett pågående arbete hos fallföretagen. Kundlojalitet skapas bland annat genom förtroende och relationer med kunderna. Goda förutsättningar för att skapa lojalitet påträffas inom vissa områden medan andra behöver förbättras. Där utvecklingar krävs bidrar vi med förslag för att förbättra dessa.

Författare

Caroline Aveheim Annahita Kermanshahi

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..