Sök:

Det upplevda rummet

Tryggheten i att enkelt hitta rätt

Det upplevda rummet är ett examensarbete i informationsdesign med inriktningmot rumslig gestaltning. Syftet med detta arbete är att studera vilka rumsligaformelement som kan understödja orienterbarheten och skapa ett bra flöde i ettrum. Arbetet utgår ifrån entréhallen på Tekniska museet i Stockholm därsvårigheter i orienteringen leder till stopp i flödet. Arbetet strävar mot att ta framett designförslag som minskar dessa stopp, samt öka framkomligheten ochorienterbarheten. Målet är att skapa en positiv och trygg upplevelse vidmuseibesöket.Under inhämtningen av empirin ifrån notationer av rörelsemönster, observationer,rumsanalyser och intervjuer har det visat sig att rummet skapar stora folksamlingarpå grund av svår orienterbarheten. Under inläsningen av teorier kringwayfinding, kognitionspsykologi, upplevelserum, formelement, m.m, har det visatsig att god orienterbarhet, tydliga och distinkta rum och kontrastrikedom äravgörande för att besökaren ska få en positiv upplevelse. Att upplevelsen i sin turpåverkar besökarens rörelse i rummet och att runda former skapar mjukhet menockså generera rörelse är något som teorierna belyst.Utifrån empiri och teori har ett gestaltningsförslag tagits fram som främjarbesökarens möjlighet till att få en överblick över rummet. Kontraster och ?popout?-effekter har bidragit till att rummets delar blivit mer distinkta ochfunktionerna blivit tydligare. Tillsammans med runda linjer och böljande formerhar rummets framtoning blivit mjukare och den positiva upplevelsen har därmedökat. Rummet har även förbättrat tillgängligheten för personer med nedsattorienteringsförmåga som till stor del kräver en kontrastrik miljö för navigering.

Författare

Lovisa Bjerke

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..