Sök:

Det tidiga mötet med matematiken

Barns matematiska utveckling i förskolan


Syftet med denna undersökning var att undersöka och synliggöra hur förskolans pedagoger arbetar med att stimulera barns lärande och utveckling i matematik. För att söka svar på undersökningsfrågorna genomfördes kvalitativa intervjuer med pedagoger och observationer på olika förskolor. Undersökningen visar att majoriteten av respondenterna anser att matematiken i förskolan är viktig. Det är enligt respondenterna viktigt för barns fortsatta lärande och utveckling. De lyfter vikten av den grundläggande matematiken i förskolan. Samtliga menar också att om grunden av matematiken läggs tidigt i förskolan, så får barnen med sig viktiga verktyg och en förförståelse av matematik när de börjar i skolan. Barnen får möjlighet att upptäcka sig själva som matematiker och ges möjlighet till att se samband. Respondenterna säger även att de är viktigt att pedagogerna visar barnen att matematik är roligt och spännande. Undersökningen visar på vikten av att använda matematik i förskolan för att ge barnen en stadig grund i deras fortsatta lärande.

Författare

Hanna Karlsson Jerkenius Sara Gustafsson

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..