Det sociala entreprenörskapets sociala och ekonomiska motiv
FöretagsekonomiBusiness administration - management controlBusiness administration - organizationMålkonflikterSocialt entreprenörskapSociala och ekonomiska motiv
Uppsatsen avser belysa och utveckla förståelsen för de sociala och ekonomiska
verksamhetsmotiv som existerar inom socialt entreprenöriella organisationer
samt undersöka hur dessa motiv hanteras. Av denna anledning är det intressant
att utgå från ett målkonfliktsperspektiv, varpå verksamhetens intressenter även
beaktas eftersom de påverkar organisationen och dess målsättningar. Studien
påvisar att socialt entreprenöriella företag tvingas förhålla sig till
flertalet sociala och icke-sociala verksamhetsmotiv som till viss del motverkar
varandra och skapar målkonflikter, och till viss del samexisterar genom
synergier. Dessutom är sociala och ekonomiska motiv vanligen konträra och
orsakar begränsningar i verksamhetsstrukturen, varpå målkonflikter lättare
uppstår. Det framgår att företagens lönsamhet och utvecklingsmöjligheter hämmas
av de begränsningar som de sociala motiven medför. Målkonflikter hanteras
främst genom att företagen tvingas anpassa verksamheten och därmed prioritera
och skapa balans mellan dessa mål. Likaså krävs anpassning utefter
verksamhetens intressenter, vilka indirekt skapar målkonflikter genom
kontrasterande krav och förväntningar. Gemensamt för studiens företag är vikten
av nätverkande, vilket utgör ett led i hanteringen av de sociala och ekonomiska
motiven och därav även för de målkonflikter som uppstår.