Sök:

Det sociala entreprenörskapets sociala och ekonomiska motiv


Uppsatsen avser belysa och utveckla förståelsen för de sociala och ekonomiska verksamhetsmotiv som existerar inom socialt entreprenöriella organisationer samt undersöka hur dessa motiv hanteras. Av denna anledning är det intressant att utgå från ett målkonfliktsperspektiv, varpå verksamhetens intressenter även beaktas eftersom de påverkar organisationen och dess målsättningar. Studien påvisar att socialt entreprenöriella företag tvingas förhålla sig till flertalet sociala och icke-sociala verksamhetsmotiv som till viss del motverkar varandra och skapar målkonflikter, och till viss del samexisterar genom synergier. Dessutom är sociala och ekonomiska motiv vanligen konträra och orsakar begränsningar i verksamhetsstrukturen, varpå målkonflikter lättare uppstår. Det framgår att företagens lönsamhet och utvecklingsmöjligheter hämmas av de begränsningar som de sociala motiven medför. Målkonflikter hanteras främst genom att företagen tvingas anpassa verksamheten och därmed prioritera och skapa balans mellan dessa mål. Likaså krävs anpassning utefter verksamhetens intressenter, vilka indirekt skapar målkonflikter genom kontrasterande krav och förväntningar. Gemensamt för studiens företag är vikten av nätverkande, vilket utgör ett led i hanteringen av de sociala och ekonomiska motiven och därav även för de målkonflikter som uppstår.

Författare

Jonna Kauppi Sofie Loftén

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för Management (MAM)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..