Sök:

Det sitter i ryggraden


Detta arbete handlar om tre förskolepedagoger och deras arbetssätt samt tankar kring barn ur ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka pedagogernas arbetssätt d.v.s. hur de förhåller sig till barnen och hur de behandlar, inspirerar och uppmuntrar barn ur ett genusperspektiv. Fokus har legat på pedagogerna och hur de ur ett genusperspektiv tänker om sitt arbetssätt/ förhållningssätt och hur dessa tankar sedan genomförs i praktiken. Vi har använt oss av kvalitativa observationer och intervjuer som metoder för att få fram vårt resultat. För att analysera vårt insamlade material har vi valt att använda oss av den sociala inlärningsteorin samt teorin om genuskontraktet. Vår undersökning har visat att pedagogerna vill arbeta genusmedvetet men även om de tror sig göra detta så sker mycket omedvetet och på rutin. Pedagogernas arbetssätt var många gånger inte genusmedvetet vilket det själva trodde att det var. Våra observationer visade på skillnader i bemötning av barn men i intervjuerna hade pedagogerna andra tankar om sitt arbetssätt.

Författare

Jenny Malmgren Caroline Steffenssen

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..