Det sitter i ryggraden
Detta arbete handlar om tre förskolepedagoger och deras arbetssätt samt tankar kring barn ur
ett genusperspektiv. Syftet är att undersöka pedagogernas arbetssätt d.v.s. hur de förhåller sig
till barnen och hur de behandlar, inspirerar och uppmuntrar barn ur ett genusperspektiv. Fokus
har legat på pedagogerna och hur de ur ett genusperspektiv tänker om sitt arbetssätt/
förhållningssätt och hur dessa tankar sedan genomförs i praktiken. Vi har använt oss av
kvalitativa observationer och intervjuer som metoder för att få fram vårt resultat. För att
analysera vårt insamlade material har vi valt att använda oss av den sociala inlärningsteorin
samt teorin om genuskontraktet.
Vår undersökning har visat att pedagogerna vill arbeta genusmedvetet men även om de tror
sig göra detta så sker mycket omedvetet och på rutin. Pedagogernas arbetssätt var många
gånger inte genusmedvetet vilket det själva trodde att det var. Våra observationer visade på
skillnader i bemötning av barn men i intervjuerna hade pedagogerna andra tankar om sitt
arbetssätt.