Sök:

Det ploppar upp svårt, tråkigt och segt, men om man tänker
lite mer så utvecklas tankarna och det blir intressant,
lärande och kul

en studie om elevers och lärares
inställning till grammatikmomentet i svenska.

Syftet med vårt examensarbete var att ta reda på vilken inställning lärare och elever har till svensk grammatik, samt om det behöver ske en förändring i lärarnas sätt att undervisa i momentet. Vi gjorde enkätundersökningar bland totalt 108 elever i grundskolans år 6 och 9 och gymnasieskolans år 3. Vidare genomfördes elev- och lärarintervjuer. De resultat som framkom bland eleverna visade att en majoritet av dem upplevde grammatiken som svår och jobbig och att de ville ha en förändring till stånd beträffande undervisningen. Däremot kunde de inte direkt ge några konkreta förslag på hur undervisningen skulle kunna förändras. Lärarnas inställning var svårare att komma underfund med då svaren inte var samstämmiga, men en av åsikterna var att grammatik är bra att kunna vid inlärning av främmande språk.

Författare

Irene Johansson Monica Nilsson Kristina Åström

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..