Sök:

Det historiska argumentet i en senmodern juridisk diskussion

Rättshistoria

Bakgrunden till denna studie grundar sig i att den svenska mediebranschen har genomgått stora förändringar under de senaste åren. Det är framför allt förändringar inom teknik som har skett och detta har ändrat sättet som individer använder och konsumerar nyheter. Detta har lett till att många företag inom dagstidningsbranschen just nu omstrukturerar sina verksamheter och söker efter nya möjligheter till intäkter. Viljan är att anpassa sina verksamheter för unga vuxna (20-39 år). Detta vill de uppnå genom att till exempel utveckla nya affärsmodeller. För dagstidningar har värdeskapandets betydelse förändrats då läsarna har fått kontrollen. Syftet med denna studie är att undersöka utvecklandet av en lokal dagstidning gällande värde och värdeerbjudandet för att möta behoven hos unga vuxna.För att få en trovärdighet i resultatet har studien genomförts som en utforskande studie gjord på ett fallföretag med kvalitativ data innehållandes intervjuer kompletterat med litteraturstudier, arkivstudier samt benchmarking. Arbetet började med litteraturstudier av vetenskapliga artiklar följt av datainsamling med intervjuer och arkivdata samt avslutades med en benchmarking. Teoriavsnittet innehåller information om värdeskapande, värdeskapandets betydelse och strategier för värdeskapande såsom värdestjärnemodellen. Teorin berör även information om Osterwalder och Pigneurs affärsmodells begrepp och affärsmodellen som ett aktivtestsystem. Empirin innefattar bland annat information om fallföretagets syn på vad dagstidningar kan göra, beteenden i mediekonsumtion hos unga vuxna och framgångsrika dagstidningars idéer. Intressant från undersökningar av unga vuxnas mediebeteende är att 53 % av de unga vuxna värderar dagstidningen som ganska eller mycket viktig. Lyckade idéer från tidningar är till exempel att de gett ut filmer och böcker samt satsat mycket på det interna för att hitta nya sätt att göra affärer på.Resultat från studien visar att en lokal dagstidning ska koncentrera sig på att ha tjänstefokus, inrikta sig på kund som i detta fall är unga vuxna och att vara innovativa. Fler förslag är att de ska hitta digitala tjänster som unga vuxna vill betala för och att de måste anpassa sig för att finnas där unga vuxna vill ha dem. Samtidigt är det viktigt för dem att fortsätta att koncentrera sig på kärnverksamheten men att de får bygga upp ett bättre förtroende hos unga vuxna samt samarbeta med dem. Antagligen är en kulturförändring på många lokala dagstidningar nödvändig för att utveckla verksamheten. För att skapa nya värdeerbjudanden är det viktigt att bygga erbjudanden runt unga vuxnas önskemål och fortsätta att kontinuerligt utveckla erbjudandet. Mera förslag är att det är viktigt inom en lokal dagstidning att öka samarbetet mellan den redaktionella och kommersiella sidan. Djupgående läsarundersökningar där data används på rätt sätt är även nödvändiga för att exempelvis kunna individualisera bättre. Lokala dagstidningar ska skapa erbjudanden som möjliggör för unga vuxna och i första hand fokusera på det digitala för att nå unga vuxna. Samtidigt måste lokala dagstidningar fortsätta att utveckla sin papperstidning. Vidare vid utveckling av den digitala affären bör den inledningsvis finansieras av annonser.

Författare

Johanna Grahn

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..