Sök:

"Det finns bara i tankarna"

en studie om hur könsidentiteten uppfattas utifrån barns perspektiv


Är det genetiskt eller socialt betingat att pojkar föredrar bilar och flickor dockor? Vi upplever att könsidentiteten hos pojkar och flickor idag lyser så mycket starkare med hjälp av både media och industri. Vi vill också påstå att allt är så mycket mer könsindelat i den bemärkelsen att det mesta på marknaden idag är utpräglat riktat till pojkar eller flickor. Denna studie är en kvalitativ undersökning som belyser hur könsidentiteten ser ut utifrån barns perspektiv. Det empiriska materialet har samlats in med hjälp av två gruppintervjuer, dels med sex 5-6?åringar och dels med sex 8-åringar. Dessa gruppintervjuer har utmynnat i diskussioner. Syftet med undersökningen är att få en ökad förståelse för hur könsidentiteten uppfattas utifrån barns perspektiv. Utifrån detta syfte har följande frågeställningar utformats: vilka uppfattningar om respektive kön har barn? Ser dessa uppfattningar olika ut för pojkar respektive flickor? Hur pass medvetna är barn om samhällets syn på könsidentiteten? Och slutligen: hur utvecklad är könsidentiteten och hur skiljer den sig mellan förskolebarn och skolbarn? Det framkom att barnen hade väldigt distinkta uppfattningar om könsrollerna och att medvetenheten om samhällets syn på könsrollerna var stor. Men barnen hade inga direkta svar på varför denna syn ser ut som den gör.

Författare

Jenny Henriksson Camilla Mejfeldt

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..