Sök:

Det dramapedagogiska Klavertrampet

två fokussamtal om dramapedagogisk grundsyn.


Syftet med denna C-uppsats är att belysa, beskriva och förstådramapedagogisk grundsyn,synligöra ett yrkeskunnande samt bidratill ett annat sätt att samtala och reflektera om/kringdramapedagogisk grundsyn. Metodenär fokussamtal med informanter bestående avyrkesverksamma dramapedagoger. Undersökningsfrågan är:Hur kan berättelser om dramapedagogiska misstag synliggöra dramapedagogisk grundsyn?Undersökningen är kvalitativ och ansatsen är hermeneutisk/ fenomenologisk. Analysen ärfenomenologisk där meningskärnor söks för att sedan pröva detta mot hermeneutisk tolkning.Bakgrundsmaterialet berör dramapedagogik samt pedagogisk grundsyn, tyst kunskap ochförförståelse.Resultatet i denna undersökning kopplas till Christer Stensmos fem aspekterkring filosofiskafrågor. I den fenomenologiska analysen hittas tre av de fem aspekterna: Människosyn,samhällssyn och kunskapssyn. Efter att en hermeneutisk tolkning gjorts hittades ytterligare två:Etik och syn på den pedagogiska situationen. Undersökningen når fram till följande resultat:Dramapedagogisk grundsyn handlar om personlig utveckling, relationer, sociala värden ochdemokratiprocesser.

Författare

Anna Berglund Anna-Karin Kask

Lärosäte och institution

Högskolan i Gävle/Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..