Sök:

"Det blir något magiskt..."

- hur förskollärare resonerar kring lekpedagogik och barns kamratkulturer


Syftet med detta examensarbete var att underso?ka hur fo?rskolla?rare resonerar kring ett lekpedagogiskt arbetssa?tt och barns relationer. Fo?r att underso?ka detta valde jag att genomfo?ra min studie med hja?lp av intervjuer som metod. Jag valde att intervjua tre fo?rskolla?rare som alla arbetar lekpedagogiskt pa? olika fo?rskolor, fo?r att pa? sa? vis fa? en sa? bred bild som mo?jligt. Resultatet visar att gemensamma upplevelser a?r viktigt fo?r relationerna pa? fo?rskolan, da? dessa upplevelser utgo?r en grund fo?r ba?de samtal och lek mellan barn, men a?ven mellan barn och pedagoger. A?ven temat och lekva?rlden utgo?r en stabil grund fo?r lek, da?r ba?de barn och vuxna delar samma kontext. Pa? sa? vis skapas en gemensam kontext fo?r vad, na?r och a?ven hur man leker med varandra. Min fo?rhoppning a?r att denna studie kommer att bidra med kunskap kring hur lekpedagogik kan pa?verka barns kamratkulturer, men a?ven hur det pa?verkar atmosfa?ren i fo?rskolan.? 

Författare

Beatrice Fjällström

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..